Gruppedidaktik

Få introverte engelskelever til at sige noget hver uge

- DIALOGISK GRUPPEUNDERVISNING SOM UDGANGSPUNKT FOR ENGELSKUNDERVISNINGEN

 

Få udvidet den didaktiske værktøjskasse, så du kan strukturere engelskundervisningen på nye måder. Anton H. B. Odgaard er til dagligt engelsk- og mediefagslærer samt studievejleder og har i en årrække undervist på SA-EN-studieretningen, hvor summen af ændrede elevtyper har fået ham til at forandre sin undervisning grundlæggende, så han sjældent står foran alle elever mere end ti minutter ad gangen og konsekvent opdeler klasserne i grupper efter en række principper og strukturer for at øge muligheden for faglig dialog i timerne.

 

Programmet for kurset består af intro til følgende:

  1. Tankerne bag og erfaringerne ift. dialogisk gruppedidaktik som udgangspunkt for engelskundervisningen.
  2. Struktur på konkrete engelskmoduler, herunder processekvenser og gruppesamtalesekvenser, strukturelle og spørgetekniske overvejelser, som styrker fundamentet for den dialogiske samtale etc.
  3. Gruppedannelsesprincipper og grupperollekort, som bruges til at (gen)lære centrale roller i gruppearbejdet, der øger elevernes muligheder for at indgå i faglig dialog (øves især i 1g efter grundforløbet og frem til sommerferien, men også virksomme senere).
  4. Hvad de andre elever laver, når læreren har gruppesamtaler.
  5. Rettestrategi med indtalt mundtlighed som tilbagevendende feedback-form ift. skriftlige afleveringer som led i styrkelsen af relationen til den enkelte elev.

Vi tager udgangspunkt i konkret materiale og konkrete timeplaner, herunder faglige instrukser til grupperne, lektieovervejelser, ændrede notestrategier etc. men I skal også arbejde med eget materiale for en del af kurset er en workshopdel.

Principperne bag ovenstående som vil blive uddybet:

  • Undervisningsstrukturen skal øge muligheden for faglig dialog samt kvaliteten i den relationelle kontakt til eleverne, så man kommer tættere på den enkelte elevs faglige udvikling – også i en tid hvor klassestørrelserne vokser.
  • Tydelige rammer der metakommunikeres til eleverne (hvorfor gør vi det, vi gør, fx ift. ændret spørgeteknik, hvorfor ikke lange noter, der læses højt, hvordan kan proces- og gruppesamtalesekvenser øge tryghed og skabe rum for at øve at udholde ubehag i læringssituationen samt give mulighed for at vise øget faglighed etc.).
  • Hvis det føles kedeligt for læreren, føles det også kedeligt for eleverne.
  • Eleverne skal have mere mulighed for at øve sig i at producere faglige pointer i en mere dialogisk sammenhæng og struktur (formen har dermed også fokus på ændret notestrategi, da noterne skal kunne understøtte at eleverne indgår i faglig dialog).

3-timerskurset bygges op om to workshopdele, da det er vigtigt, at man selv får mulighed for at strukturere konkrete moduler/lektioner på baggrund af de didaktiske strukturer og principper, der introduceres til, så man kan udvælge det, som passer bedst til egen undervisning. Kontakt Anton med særlige ønsker, hvis der er noget, I ønsker at fordybe jer særligt i. Uanset hvad, vil kurset indeholde en indføring i tankerne bag den dialogiske gruppeundervisning og konkrete hands-on erfaringer ift. fordele og potentielle ulemper med denne ændrede didaktik.

 

Underviser: Anton H. B. Odgaard, engelsk- og mediefagslærer på Risskov Gymnasium

Top