Gruppedidaktik

DIALOGISK GRUPPEUNDERVISNING SOM UDGANGSPUNKT FOR ENGELSKUNDERVISNINGEN

  • Få dine engelskelever til at sige noget ugentligt

Få udvidet den didaktiske værktøjskasse, så du kan strukturere engelskundervisningen på måder, der øger elevernes mundtlige aktivitet og understøtter deres evne til at indgå i faglig dialog. Anton H. B. Odgaard er til dagligt engelsk- og mediefagslærer samt studievejleder og det er observationer fra disse tre funktioner, der har fået ham til at ændre sin undervisning grundlæggende for at imødekomme et stigende antal nye elevtyper og elevbehov. Nu til dags står han derfor sjældent foran alle elever mere end ti minutter ad gangen og har i stedet udviklet en gruppestruktur, hvor undervisningen bygges op om faglige samtaler med mindre dele af klassen og hvor der både før og under samtalerne benyttes en række didaktiske greb for at øge elevernes faglige output.

 

Programmet for kurset består af følgende:

  1. Intro til tankerne bag og erfaringerne med dialogisk gruppeundervisning.
  2. Intro til processekvenser og gruppesamtalesekvenser, herunder arbejdet med dialognoter, som understøttende for elevernes proceslæring og den faglig dialog, hvor de opøver evnen til at producere engelsk i en dialogisk ramme med underviseren.
  3. Mindst halvdelen af kurset består af en workshopdel, hvor der arbejdes med egen undervisning med henblik på at strukturere et eller flere egne engelskmoduler ud fra metoden.
  4. Hvordan de andre elever aktiveres fagligt, når læren har gruppesamtaler.

Principperne bag ovenstående som vil blive uddybet:

  • Undervisningsstrukturen skal øge muligheden for faglig dialog samt kvaliteten i den relationelle kontakt til eleverne, så man kommer tættere på den enkelte elevs faglige udvikling – også i en tid hvor klassestørrelserne vokser.
  • Tydelige rammer, der løbende metakommunikes til eleverne (hvorfor gør vi det, vi gør, fx ift. ændret spørgeteknik, hvorfor ikke lange ”eksamens”-noter, hvordan kan proces- og gruppesamtalesekvenser øge tryghed og skabe rum for at øve at udholde ubehag i læringssituationen samt give mulighed for at vise øget faglighed etc.).

3-timerskurset bygges op om en workshopdel, da det er vigtigt, at man selv får mulighed for at strukturere konkrete moduler/lektioner på baggrund af de didaktiske strukturer og principper, der introduceres til, så man kan udvælge det, som passer bedst til egen undervisning. Kontakt Anton med særlige ønsker, hvis der er noget, I ønsker at fordybe jer særligt i. Uanset hvad, vil kurset indeholde en indføring i tankerne bag den dialogiske gruppeundervisning og konkrete hands-on erfaringer ift. fordele og potentielle ulemper med denne ændrede didaktik.

 

Elevudtalelser i forbindelse med evaluering af den dialogiske undervisningsstruktur:

  • ”Det bliver meget mere personligt. Man føler læreren faktisk hører hvad man siger, og omvendt kan man få lov at sige det man vil.”
  • ”Jeg synes det er en god diskussionsbaseret måde, det presser en til at komme frem til nogle pointer man ikke vidste, man havde i hovedet. Det starter samtalen, man tør tage chancen.”
Top