Gruppedidaktik

Få introverte engelskelever til at sige noget hver uge

- GRUPPEDIDAKTIK SOM UDGANGSPUNKT FOR ENGELSKUNDERVISNINGEN




Få udvidet den didaktiske værktøjskasse, så du kan strukturere engelskundervisningen på nye måder. Anton H. B. Odgaard er til dagligt engelsk- og mediefagslærer og har i en længere årrække undervist på SA-EN-studieretningen, hvor summen af introverte og fagligt usikre elever har fået ham til at forandre sin didaktik grundlæggende, så han sjældent står foran alle elever mere end ti minutter ad gangen og konsekvent opdeler klasserne efter en række principper og strukturer.

 

Programmet for kurset består af intro til følgende:

  1. Tankerne bag og erfaringerne ift. gruppedidaktik som udgangspunkt for engelskundervisningen.
  2. Struktur på konkrete engelskmoduler, herunder procesmoduler, gruppesamtalemoduler, spørgetekniske overvejelser, elevinddragelse ift. det sprog der bruges om strukturen etc.
  3. Gruppedannelsesprincipper og grupperollekort, som bruges til at (gen)lære de fundamentale roller i gruppearbejde (bruges i 1g efter grundforløbet).
  4. Hvad de andre elever kan lave, når læren har gruppesamtaler samt til fordele og ulemper ved dette.
  5. Rettestrategi med indtalt mundtlighed som tilbagevendende feedback-form ift. skriftlige afleveringer som led i styrkelsen af relationen til den enkelte elev

Vi tager udgangspunkt i konkret materiale og konkrete timeplaner, herunder faglige instrukser til grupperne, inddragelse af grammatik, lektieovervejelser etc. men I skal også selv have materiale med, for en del af kurset er en workshopdel.

Principperne bag ovenstående som vil blive uddybet:

  • Undervisningsstrukturen skal øge kvaliteten i den relationelle kontakt til eleverne, så man kommer tættere på den enkelte elevs faglige udvikling – også i en tid hvor klassestørrelserne vokser.
  • Tydelige rammer skal metakommunikes til eleverne i hvert modul (hvorfor gør vi det, vi gør fx ift. ændret spørgeteknik med flere opfølgende spørgsmål, pædagogiske hensyn med sproglige rettelser eller netop ikke sproglige rettelser, samtale om klasserumskultur ift. tryghed i gruppesamtaler etc.).
  • Hvis det føles kedeligt for læren, føles det også kedeligt for eleverne
  • Undgå indimellem bevidst at kende dit materiale alt for godt, så du autentisk kan opdage det sammen med eleverne og være mere åben for deres pointer.

3-timerskurset bygges op om en workshopdel, da det er vigtigt, at man selv får mulighed for at strukturere konkrete moduler på baggrund af de didaktiske værktøjer og principper, som der introduceres til, så man kan udvælge de strukturer og principper som passer til en selv som lærer. Kontakt derfor Anton med særlige ønsker, hvis der er noget, I ønsker at fordybe jer særligt i (fx en formiddag med udgangspunkt i hvordan et konkret engelskforløb kunne struktureres efter ovenstående principper). Uanset emne(r) vil kurset indeholde en indføring i tankerne bag gruppedidaktikken og konkrete hands-on erfaringer ift. fordele og potentielle ulemper med denne ændrede didaktik.

Underviser: Anton H. B. Odgaard, engelsk- og mediefagslærer på Risskov Gymnasium

Top