Skotland – Et splittet land?
Det er nok både upræcist og overdrevet at sige at Skotland er splittet, men der er både aktuelle og historiske, kulturelle og samfundsmæssige temaer som berører både interne og eksterne splittelser eller dobbeltheder i den skotske kultur.
Skotternes legendariske hævdelse af egen selvstændighed, stolte traditioner og kamp for at holde sig fri af sassenachernes overherredømme er legendarisk – næsten skamredt i populærkulturen med film som Braveheart og Rob Roy og udødeliggjort af nationaldigteren over dem alle, Robert Burns, som ikke bare skrev om sin kærlighed der er som en rød, rød rose, men også iltre sange om helten Robert the Bruce i the Battle of Bannockburn. Det er en lang historie! Den kan gøres lang og kort efter temperament, men er umulig at komme uden om – også hvis man vil forstå den position som the Scottish National Party, SNP, har (61 mandater ud af 129 i det skotske parlament og 48 ud af 59 pladser i det britiske parlament), og det enorme sår som Storbritanniens nej til EU har skabt i Skotland.
Det er dog ikke et enigt Skotland der ønsker den selvstændighed som Boris Johnson ikke vil give skotterne lov til at stemme om (igen). Ved den seneste folkeafstemning om selvstændighed i 2014 valgte et ganske stort flertal at Skotland ville være ”Better Together” med UK, og dengang var det i hvert fald på sin plads at tale om et splittet Skotland. Måske ser det anderledes ud nu, et års tid efter Brexit?
Er man mere interesseret i andre former for splittelse, er det et klassisk tema i landet som sådan med Highlands og Lowlands, men også i hovedstad, hvor dobbeltheden ikke bare som i alle større byer findes mellem fattige og velhavende områder, men også er helt fysisk mellem high og low: de dele af byen der ligger på en af byens høje – som fx borgen – og så dem der befinder sig der hvor der engang var sump og kloak – som de stadig skumle gader omkring Cowgate. For ikke at tale om den eksplicitte opdeling mellem Old Town og New Town.
Endelig er der den indre, menneskelige splittelse som nogle mener har sine rødder i ovennævnte geografiske dualisme, men i hvert fald kan læses i adskillige værker, lige fra historierne om Jackson Brody, der levede et uhyggeligt dobbeltliv og muligvis gav inspiration til Stevensons Dr Jekyll and Mr Hyde, til nutidens Jackson Brody i Kate Atkinsons krimiserie – en fredelig detektiv der tjener sine penge ved at grave grimme, konkrete eller symbolske skeletter ud af skotske skabe.
Der er altså nok at tage fat på, og dette kursus vil præsentere det moderne Skotland i dette lys – gennem historien, politikken og litteraturen. Som en naturlig del vil ideer til studieture kunne inddrages.
Oplægsholder: Anne Mette Finderup. Lektor på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Medforfatter til Worlds of English og Worlds of Now